Що чекає економіку України в першому кварталі 2015-го

Що чекає економіку України в першому кварталі 2015-го

Аналитика

Аналітична група Da Vinci AG підготувала квартальний прогноз Ukrainian Economic Trends Forecast, що публікується з 2010 року. З другого кварталу 2014 компанія призупиняла випуск цього продукти в зв’язку з негативними тенденціями в економіці України, активною пропагандою супротивника і ймовірністю використання публікованих прогнозів проти національних інтересів держави.

У даному прогнозі акцент робиться на бачення першочергових кроків, необхідних для нормалізації макроекономічних показників економіки України.

↑ к содержанию

Динаміка ЗВР — наслідок тренда останніх шести років в промисловому експорті

У 2014 році золотовалютні резерви України демонстрували стійку тенденцію зниження. Фактично за рік вони знизилися на 7,83 млрд.дол. За нашими оцінками, тенденція зниження резервів була закладена в 2011 році і пов’язана з військовими діями на Донбасі лише побічно. Події на сході України лише прискорили тенденції, які в іншому випадку знайшли б своє прояв до 2017-2018 році. Динаміка зміни ЗВР в 2000-2014 році відображала позиції українського експорту на світових ринках. За однією лише металургії обсяги зарубіжних продажів з 2007 по 2013 знизилися на 25%, а ціни просіли на 30%. Споживачі з Європи та Азії скорочували обсяги замовлень, а країни MENA, крім того, нарощували власні потужності з виробництва.

У 2007 році за кордон було продано 28,4 млн тонн металопродукції за середньою ціною 750 дол. За 1 тонну. У 2013 році показники знизилися до 22,6 млн тонн. При цьому ціна за 1 тонну металу спустилася до середньої позначки 550 дол. Таким чином, експортні втрати меткомбінатів склали 9 млрд. Дол. На рік. Ця сума відповідала розміру зовнішнього держборгу України на 2013 рік. На цьому тлі власники підприємств ігнорували необхідність вкладень в модернізацію підприємств, удосконалення якості продукції. У результаті, якщо в США щорічно в модернізацію метпідприємств вкладається в середньому близько 60 дол. На кожну тонну виплавленої сталі, то в Україні цей показник знаходився нижче позначки в 15 дол. Таким чином, нинішня ситуація з надходженням валюти в країну — результат помилок управління підприємствами , що входять в так звані «локомотиви» економіки.

Падіння ЗВР було неминучим результатом багаторічної політики фіксування курсу національної валюти, відсутність системних реформ в економіці та продовження ставки на «локомотиви» економіки в умовах об’єктивного зниження їх питомої ваги у світовій економіці

Аналогічна картина складалася в хімічній промисловості та в меншій мірі — в машинобудуванні. Таким чином, загострення кризи в 2014 році лише співпало з анексією Криму і бойовими діями на Донбасі, які стали тільки прискорювачами негативних тенденцій в економіці, закладених набагато раніше. Насправді динаміка ЗВР відображає тенденції (у тому числі латентні) експорту України останніх 6 років.

У період 2008-2009 року на показник ЗВР справило значний вплив зовнішня фінансова допомога. Однак, починаючи з 2012 року, ЗВР почали своє зниження під впливом скорочення попиту на зовнішніх ринках, торгової війни з Російською Федерацією і виплат за борговими зобов’язаннями. У 2012-2013 році до цих чинників додався фактор готівкового попиту на іноземну валюту, який внаслідок помилкового поведінки керівництва регулятора в сфері валютних інтервенцій прискорив витрачання резервів.

Таким чином, падіння ЗВР було неминучим результатом багаторічної політики фіксування курсу національної валюти, відсутність системних реформ в економіці та продовження ставки на «локомотиви» економіки в умовах об’єктивного зниження їх питомої ваги у світовій економіці.

Нинішня девальвація національної валюти має пряму залежність зі структурними проблемами економіки України, і подолання цього тренда нерозривно пов’язане зі якнайшвидшої модернізацією економіки і диверсифікацією основних експортних каналів валютної виручки.

Необхідно звернути увагу на те, що в 2002 і 2003 ЗВР України становили 3,3 млрд.дол. і 3,36 млрд.дол. відповідно. Таким чином, показники кінця 2014 року — співмірні з показниками 2005 року — 9,72 млрд.дол. За нашими оцінками, порівняльний аналіз показує, що в разі отримання зовнішньої фінансової допомоги в розмірі до 3-5 млрд.дол., Продовження адміністративних обмежень на внутрішньому ринку, а також ліквідацією схем виведення валюти через інструменти рефінансування проблемних фінустанов, Україна в 2015 році може стабілізувати ситуацію на внутрішньому ринку і уникнути критичних сценаріїв.

Події на сході України лише прискорили тенденції, які в іншому випадку знайшли б своє прояв до 2017-2018 році

Від НБУ на сьогоднішній день потрібна оперативна реакція на кризові ситуації в окремих банківських установах з негайним введенням тимчасових адміністрацій. При цьому у випадках, коли банківські установи не відносяться до групи системних доцільно здійснювати їх банкрутство, не роблячи фінансових витрат на їх порятунок. На сьогоднішній день укрупнення банківського ринку є оптимальним сценарієм, що передбачає висновок з внутрішнього ринку дрібних фінустанов, які не мають розвиненої клієнтської бази (по суті «кишенькових» банків).

У той же час слід визнати, що Нацбанк сьогодні здатний впливати тільки на тимчасове адміністративне стримування і гальмування негативних процесів у сфері курсоутворення, проте він не має важелів впливу для виправлення ситуації. Це обумовлює необхідність якомога якнайшвидшої координації дій на рівні Кабінету Міністрів України та Нацбанку України щодо стимулювання експорту та припливу закордонних інвестицій.

↑ к содержанию

Курс долара і євро виросте

Припинення обвалу курсу національної валюти залежить в першу чергу від оперативного формування каналу припливу іноземної валюти в країну. При цьому, за нашими оцінками, даний канал не може зводитися до допомоги міжнародних фінансових організацій, оскільки це відкладе в часі наступ економічного краху, збільшить рівень держборгу, але не ліквідує причин системного і структурного кризи.

Дане завдання може бути досягнута виключно шляхом реалізації структурних реформ в економіці та прогресу в боротьбі з корупцією, особливо в судовій системі.

Оскільки горизонт перебудови загальної системи експорту перевищує 3-5 років за умови значних фінансових вливань, єдина можливість оперативного зростання економіки — це залучення зарубіжних інвестицій в малий і середній бізнес з високою часткою експортної орієнтації. За нашими оцінками, ставка на малий і середній бізнес, як потужності, здатні до оперативного реагування на нові виклики світового ринку — це пріоритет для національної економіки України в середньостроковій перспективі. Це означає, що висока волатильність курсу гривні буде спостерігатися як мінімум протягом наступних 1,5-2 років. Таким чином, ми вважаємо, що протягом 2015 курс гривні буде продовжувати тестувати дно. Даний прогноз повинен визначати бізнес-стратегію вітчизняних підприємств в перспективі наступних 12 місяців.

Джерела припливу іноземної валюти в країну не можуть зводитися до допомоги міжнародних фінансових організацій, оскільки це відкладе в часі наступ економічного краху, збільшить рівень держборгу, але не ліквідує причин системного і структурного кризи

У даному прогнозі ми свідомо не будемо давати прогнозні орієнтири курсом долара і євро в першому кварталі 2015 року та на майбутній 2015 в цілому. У той же час, за нашими оцінками, існує ряд завдань, реалізація яких дозволить пом’якшити ситуацію на валютному ринку країни, забезпечити валютою фізосіб з метою забезпечення закордонних поїздок і скоротити ажіотажний попит на валюту з метою фіксації заощаджень:

1. Створення стабільно діючої системи вільного продажу безготівкової іноземної валюти «під товар» з формуванням механізмів контролю та відповідальності за порушення.

2. Зняття всіх обмежень на продаж готівкової валюти населенням в банківські установи та ліквідація позабанківських обмінних пунктів валюти.

3. Організація тимчасової системи продажу готівкової валюти громадянам України під закордонні поїздки в країни ЄС і США при наданні іменних проїзних документів (віз) в лімітованих НБУ розмірах (виходячи з середньодобових витрат в країні перебування).

4. Введення заборони на придбання іноземної валюти громадянами іноземних держав (обумовлена існуванням схеми, за якою групи громадян суміжних держав брали участь в організованому придбанні долара / євро в інтересах третіх осіб).

5. Вільний безготівковий обмін національної валюти в іноземну з розміщенням на депозитному банківському рахунку під 2-3% річних без права дострокового зняття з правом щомісячного поповнення у розмірі не більше 1,5 середнього рівня заробітної плати (на дату поповнення).

Дані заходи дозволять з одного боку забезпечити можливість придбання іноземної валюти з метою забезпечення валютних витрат за кордоном, забезпечити приплив національної валюти в банківську систему України, а також закрити найбільш поширені схеми виведення іноземної валюти з внутрішнього ринку.

↑ к содержанию

Ризики настання дефолту України відповідають рівню 2009

Обсяги виплат уряду в 2015 році за зовнішніми боргами, включаючи корпоративні борги, складуть близько $ 11 млрд.дол. Ймовірність настання дефолту в Україні в 2015 році існує, але вкрай мала. Даний прогноз базується виключно на політичний чинник. На сьогоднішній день керівництво України має всі можливості й умови для підтримки провідними економіками Заходу. У той же час очевидним є зміна тактики наших партнерів щодо Києва. Ризики нецільового використання зовнішньої допомоги, саботаж у проведенні реформ та високий рівень корупції змушують ключових донорів йти шляхом виділення коштів step-by-step, синхронізуючи цей процес з реалізацією реформ. Це дає підстави прогнозувати, що протягом 2015 економіка України перебуватиме в переддефолтному стані, проте зможе уникнути такого сценарію завдяки дозованої фінансової допомоги.

Ризики нецільового використання зовнішньої допомоги, саботаж у проведенні реформ та високий рівень корупції змушують ключових донорів йти шляхом виділення коштів step-by-step, синхронізуючи цей процес з реалізацією реформ
Ризиком такого підходу є наявність ймовірності технічного збою і затримки в перерахуванні коштів. Крім того, настання дефолту може бути спровоковано самим урядом, якщо воно буде ігнорувати необхідність проведення реформ, у тому числі непопулярних серед населення. Ситуація може ускладнитися також спробами уряду використовувати фінансову допомогу для фінансування соціальних статей бюджету.

Незважаючи на низькі показники ЗВР, поки що існують можливості забезпечити виплати за державними борговими зобов’язаннями у разі залучення кредитних коштів в обсягах не менше 10 млрд. Дол. Орієнтація уряду на отримання кредитних коштів МВФ, а також згоду на виконання вимог Фонду підвищує ймовірність сценарію поліпшення показників збалансованості фінансової і бюджетної системи України.

За нашими оцінками, Україна в даний час буде повторювати ситуацію в Греції, коли зовнішня допомога та інтереси іноземних гравців запобігають розвитку песимістичного сценарію в економіці і змушують національний уряд йти на збалансування бюджетних показників і реалізацію реформ.

↑ к содержанию

Зовнішній борг України зросте

Беручи до уваги необхідність великих запозичень і негативні показники ВВП зовнішній державний борг України за підсумками 2014 року, може вийти в «червону» зону, значно перевищивши 60% ВВП. Стрімке зростання даного показника пов’язане, в тому числі, з різкою девальвацією національної валюти, що призвела до зростання боргового навантаження.

За нашими оцінками, сума зовнішніх запозичень у 2015 році може перевищити 10 млрд. Дол. У такому випадку це перекриє витрати за виплатами за зовнішніми борговими зобов’язаннями, які становлять 9,9 млрд.дол.

Тенденція до зростання зовнішнього державного боргу буде спостерігатися протягом 2015-2016 років. Незначне зниження може початися з 2017 року після відновлення стабільного зростання економіки України.

На даному етапі співвідношення рівня держборгу до ВВП відходить на другий план, оскільки пріоритетом стає оперативне вирівнювання дисбалансів в економіці, відновлення економічного зростання, залучення інвестицій, а також диверсифікація та відновлення позицій на експортних ринках
Тим часом відбувається зміна структури зовнішнього боргу: збільшується частка державного боргу на тлі скорочення рівня корпоративного боргу. Дана тенденція буде характерна для всього 2015 року, оскільки держава буде нарощувати зовнішні запозичення з метою стабілізації ситуації, а бізнес буде демонструвати вкрай низьку активність, а можливо в деяких випадках і негативну динаміку.

У той же час ми переконані, що вихід показника держборгу в «червону» зону на сьогоднішній день не є критичним і визначальним для української економіки.

Неможливість функціонування економіки без залучення позикових коштів відзначалася нами, починаючи з 2011 року. На сьогоднішній день ця залежність є критичною, але в умовах нових викликів і ризиків знаходження параметрів держборгу в «червоній» зоні втрачає свою важливість. На даному етапі співвідношення рівня держборгу до ВВП відходить на другий план, оскільки пріоритетом стає оперативне вирівнювання дисбалансів в економіці, відновлення економічного зростання, залучення інвестицій, а також диверсифікація та відновлення позицій на експортних ринках. Таким чином, на перший план виходить необхідність вирішення первинних проблем, вирішення яких в сформованих умовах нерозривно пов’язано із збільшенням зовнішніх запозичень.

↑ к содержанию

Гіперінфляції НЕ БУДЕ

У 2014 рік темпи інфляції різко прискорилися. Основний розгін інфляції припав на березень-травень місяць. Даний процес був пов’язаний з девальвацією національної валюти. На вересень-жовтень також припала друга хвиля девальвації гривні. Таким чином, ключовим фактором інфляції на сьогоднішній день є курсовий фактор та його вплив на ціни і тарифи.

До кінця першого кварталу ризиків настання гіперінфляції не існує
Крім того, на зростання інфляційних показників вплинула низька база порівняння в попередніх періодах.

За нашими оцінками, зниження прибутковості домогосподарств буде спостерігатися як у сегменті середнього класу, так і в сегменті соціально незабезпечених верств населення. Зростання цін на імпортні товари буде в деякій мірі компенсуватися зростанням споживання вітчизняних товарів, які отримають додаткові конкурентні переваги у зв’язку з ціновою доступністю.

Зростання інфляції посилить тенденцію переходу населення з заощаджень в споживання. Ризики девальвації і обмежений доступ до придбання іноземної валюти призведе до того, що населення буде більш активно вкладати наявні кошти в придбання товарів. Це призведе до скорочення «подушки» резервів у населення та підвищення його уразливості перед коливаннями ринку.

Ми також вважаємо, що переорієнтація значної частини населення на споживання товарів вітчизняного виробництва дозволить певною мірою стримати темпи зростання інфляції на рівні показника 2014 року.

Інфляційна динаміка за березень-листопад місяць дає підстави стверджувати, що різка девальвація національної валюти і падіння ВВП привели до відносно стриманим темпами зростання цін. Вважаємо, що до кінця першого кварталу ризиків настання гіперінфляції не існує. Ситуація може погіршитися лише в разі ненадання Україні зарубіжної фінансової допомоги. Таким чином, інфляція за підсумками 2015 навряд чи перевищить позначку в 25%.

http://finance.liga.net

Понравился материал? Поделись с друзьями.


Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *


О проекте

© 2019 DPA.CV.UA. Все права защищены.

Копирование материалов разрешено только с обязательным указанием прямой, активной и открытой к индексации гиперссылки на dpa.cv.ua. . 18+