Чому бензин не дешевшає в Україні

Чому бензин не дешевшає в Україні

Экономика

Чому нафту падає в ціні, а бензин у нас навпаки — дорожчає? Це питання задає практично кожен український автолюбитель і логіка в його роздумах є. За 2014 на світових ринках ціна на «чорне золото» обвалилася на 50%. А ціна на вітчизняних АЗС не тільки не знизилася, а й навпаки — трішки піднялася.

Чому бензин не дешевшає в Україні

 

Гнів народу підтверджується погрозами Антимонопольного комітету та уряду, які покладають провину на спекулянтів. Але все не так просто і однозначно.

Почнемо з того, що тільки 15% нафтопродуктів проводиться на території України і можуть по праву називатися вітчизняними. Решта, набагато більша частина, набувається за межами країни і вимагає оплати у вигляді твердої іноземної валюти. Для того, щоб розрахуватися із закордонними постачальниками вітчизняні нафтотрейдери змушені купувати валюту, причому зовсім не по курсу НБУ, а за міжбанківськими ставками, які на 30% вище офіційного курсу.

Причина завищеного курсу долара проста — пропозиція на міжбанківському ринку в рази менше попиту. Як кажуть нафтотрейдери, великі банки забезпечують продажу не більше ніж 500 тис. Доларів в день, що вкрай мало. Заявки на покупку виконуються із запізненням в пару тижнів. Ну а запити на великі суми валют — від 100 тис. До 1 млн доларів — задовольняються практично за ринковим курсом, в 21 грн / дол.

Тепер повернемося до бензину, вірніше його ціною. Наприклад, рік тому тонна популярного бензину А-95 на кордоні з Україною коштувала 960 доларів, що приблизно дорівнює 8200 грн. Сьогодні ця ж тонна коштує 500 доларів, але в гривнях ціна піднялася до 10 тис. (Якщо рахувати долар по «простому» курсом 20 грн). Далі більше: купити бензин — це лише половина справи, так як з цієї угоди необхідно сплатити податки.

В даному випадку, мова йде про ПДВ і акцизний збір, які сумарно складають 30% від вартості. Причому, ставки акцизу в Україні встановлені зовсім не в національній валюті, а в євро. Для порівняння: рік тому сума акцизу з тонни бензину становила 198 євро або майже 2200 грн. Тепер і ставка акцизу зросла до 202 євро, та й за поточним курсом його розмір у нацвалюті складе 3850 грн. Що знову ж таки не дає можливості знижувати ціни слідом за падінням нафти.

Якщо підвести підсумок за цими розрахунками, то вийде, що собівартість тонни 95-го за рік зросла з 12 тис до 16,6 тис. Грн. Крім усього іншого, в кінці року українські парламентарі разом з бюджетом прийняли поправки до податкового кодексу. Тепер у ньому з’явилося право стягувати місцевим органам влади додатковий податок у розмірі 5% з продажів підакцизних товарів. Всі ці заходи сумарно підняли вартість палива майже на 50%.

Втім, на проблему цю можна подивитися під різними кутами. Якби курс гривні залишився незмінним при падінні нафти, то автомобілісти заправляли баки за ціною не більше 8 грн за літр. Але могло бути інакше — падання курсу гривні разом із збереженням цін на нафту на світових ринках. Тоді літр 95-го коштував б не менше 25 грн. 

І наостанок можна дати відповідь на ще один частий питання: при якій ціні українці перестануть їздити на авто? Тут досить звернутися з сухим цифрам статистика. У них дізнаємося, що за 2014 обсяг продажів на роздрібних АЗС «просів» на 20%. Простіше кажучи, кожен п’ятий автомобіліст перестав заправляти свій автомобіль. Насправді це не так, просто всі стали їздити менше і якось економніше. Але якщо падіння курсу гривні не зупинити, найстрашніші очікування можуть перетворитися на нещадну реальність.

Роман Козловський

Понравился материал? Поделись с друзьями.


О проекте

© 2019 DPA.CV.UA. Все права защищены.

Копирование материалов разрешено только с обязательным указанием прямой, активной и открытой к индексации гиперссылки на dpa.cv.ua. . 18+